Citroën, Peugot & Opel

Olieverbruik 1.2 puretech VTI THP

Het probleem

De 1.2 3 cilinder van de PSA groep vertonen vaak verhoogd olieverbruik. Er is sprake van overmatig olieverbruik wanneer er meer dan 1L olie op 2500km dient te worden bijgevuld.

Oorzaak

Het probleem word veroorzaakt door de zuigerveren, en dan met name de olieschraapveer. De olieschraapveer schraapt de olie van de cilinderwanden en voert de olie weer af naar het oliecarter. De olieschraapveer is voorzien van kleine afvoergaatjes waardoor de olie dient te worden afgevoerd, echter zijn deze gaatjes dusdanig klein waardoor deze verstopt raken door koolafzetting. Door de verstopping van de olieschraapveer word de olie niet meer van de cilinderwanden geschraapt en afgevoerd naar het carter, de olie verbrand hierdoor in de cilinders.

Onze oplossing

Wij zijn gespecialiseerd in de olieverbruik herstellingen en hebben dan ook voor 1.2 PSA motoren een goede permanente oplossing van dit probleem.

Wij vervangen / herstellen

  • Demonteren complete motor en versnellingsbak. We controleren alle aanbouwdelen als turbo, multi-riemen, etc.

  • 3 nieuwe zuigers
    De zuigers welke wij monteren zijn voorzien van een gemodificeerde olieschraap veer, deze is niet voorzien van kleine afvoer gaatjes. Wij gebruiken een wafelstructuur olieschraapveer waardoor het probleem permanent verholpen is. Wij kiezen er bewust voor om niet enkel de zuigerveren te vervangen, maar de gehele zuiger met zuigerveren. De zuiger is namelijk voorzien van een coating welke slijt, hergebruik van de zuiger vergroot daardoor de kans op kantelende zuigers. 

  • Honen de cilinders
    De cilinderwanden worden tijdens de werkzaamheden gecontroleerd op beschadigingen en maatvoering. Wanneer de cilinders goedgekeurd zijn dan honen we de cilinders, hiermee brengen we een nieuwe kruispatroon aan, te gladde cilinderwanden zal namelijk ook olieverbruik veroorzaken.

  • Meten de axiale speling van de krukas

  • Vernieuwen van klepseals
    Klepseals zijn olieafdichtingen om de kleppen, we vernieuwen deze alle 12. Klepseals zijn van rubber en worden na verloop van tijd hard. Doordat het rubber hard word kan er olielekkage ontstaan langs de klepstelen met olieverbruik ten gevolg. De cilinderkop word machinaal gereinigd en de kleppen worden gedemonteerd, we controleren de afdichting van de kleppen en klepzittingen door middel van een vacuumtest. Tevens controleren wij de kleppen en klepgeleiders. Wanneer alles is goedgekeurd reinigen en slijpen we de kleppen en word de cilinderkop weer opgebouwd. Hierop volgend zullen we afdichting van de kleppen en klepzittingen nogmaals controleren en controleren we de klepspeling en zullen deze waar nodig stellen.

  • Vernieuwen van de distributie riem met loop en spanrol.
    De distributie riem is bij deze motoren een ‘natte’ riem, dit wel zeggen dat de riem in de olie loopt. Door gebruik van onjuiste olie en benzine lekkage langs de zuigerveren kan deze riem oplossen. Delen van de riem kunnen hierdoor de oliezeef verstoppen met grote motorschade ten gevolg. De oliedruk kan wegvallen en een oliedruklampje kan gaan branden. Wij reinigen de oliezeef dan ook tijdens deze herstelling.

  • Wij monteren een een distributie riem set met een riem welke is voorzien van een coating waardoor de nieuwe riem minder vezels zal loslaten.

  • Vernieuwen bougies

  • Vernieuwen drijfstanglagers

  • Vernieuwen koppakking en andere benodigde pakkingen

  • Vernieuwen de cilinderkopbouten

  • Vernieuwen de krukaskeerringen

  • Reinigen alle motordelen als klepdeksel, oliecarters, nokkenassen, etc machinaal

  • Vernieuwen motorolie en koelvloeistof

  • Airco service (tot max 200 gram vulling)

  • Vernieuwen het oliefilter

  • Monteren de complete motor en versnellingsbak, maken een proefrit, doen een  nacontrole en lezen de auto uit en resetten alle motor adapties.

  • Op de herstelling zoals beschreven bieden wij 12 maanden garantie. Blijft de auto bij ons in onderhoud? Dan bieden wij 24 maanden garantie.

  • Wij kunnen de herstelling uitvoeren voor de prijs van 3250.- incl. BTW, onderdelen, arbeid en garantie. Tijdens de herstelling kunt u gebruik maken van een gratis leenauto.

  • Het niet tijdig ingrijpen bij een verhoogd olieverbruik kan problemen veroorzaken aan de katalysator en kan tevens motorschade veroorzaken aan de lagers, cilinders en kleppen.

  • Heeft u andere problemen als compressie verlies, een gebroken distributie? Ook dit kunnen wij voor u herstellen. Heeft u liever een volledig fabrieksnieuwe motor? Bel of mail ons voor meer informatie, wij staan u graag te woord.

  • Peugeot: Peugeot 208, Peugeot 2008 SUV, Peugeot 308, Peugeot 3008 SUV, Peugeot 5008 SUV, Peugeot Partner

    Citroën: Citroën Berlingo, Citroën C3, Citroën C3 Aircross, Citroën C3 Picasso, Citroën C4 Cactus, Citroën C4 Picasso

    DS: DS3 & DS4

    Opel: Opel Crossland X

  • CITROËNHNP (EB2ADT)HNP(EB2ADT)HNS (EB2ADTS)HNS(EB2ADTS)HNV (EB2DTM)HNV(EB2DTM)HNY (EB2DTS)HNY(EB2DTS)HNZ (EB2DT)HNZ(EB2DT)DSHNP (EB2ADT)HNP(EB2ADT)HNS (EB2ADTS)HNS(EB2ADTS)HNY (EB2DTS)HNY(EB2DTS)HNZ (EB2DT)HNZ(EB2DT)OPELB 12 XHL (EB2DT)B12XHL(EB2DT)B 12 XHT (EB2DTS)B12XHT(EB2DTS)D 12 XHL (EB2ADT)D12XHL(EB2ADT)D 12 XHT (EB2ADTS)D12XHT(EB2ADTS)F 12 XHL (EB2ADT)F12XHL(EB2ADT)F 12 XHT (EB2ADTS)F12XHT(EB2ADTS)HNP (EB2ADT)HNP(EB2ADT)HNS (EB2ADTS)HNS(EB2ADTS)HNV (EB2DTM)HNV(EB2DTM)HNZ (EB2DT)HNZ(EB2DT)PEUGEOTHNP (EB2ADT)HNP(EB2ADT)HNS (EB2ADTS)HNS(EB2ADTS)HNV (EB2DTM)HNV(EB2DTM)HNY (EB2DTS)HNY(EB2DTS)HNZ (EB2DT)HNZ(EB2DT)